Humanistliku kristluse manifest

Võtke petitsiooni autoriga ühendust

Arutelu teema on petitsiooni Humanistliku kristluse manifest jaoks automaatselt loodud.


Külaline

#926 Re: Humanism ja kristlus

2011-09-27 11:21

#924: Kaido Metsoja - Humanism ja kristlus 

 

Kristlane järgibki põhimõtet (Jeesuse käsk): Armasta oma ligimest nagu iseennast.

Vali Hüüdnimi

#927 Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 11:28

#902: Hermas Lilleorg - Põhjamaad ummikus

Tere!

Kui ütlete, et teinekord mõistavad inimesed nn. kristlikest ringkondadest väljaspool asju selgemini ja paremini kui inimesed, kes on sees ja seejärel  ütlete, et tuuled, mis puhuvad ühiskonnas, ei peaks kirikut tema tõekspidamisalustelt ja tõekspidamisalustelt kõigutama, näitab, et see, mis vaatamata kindlatele alustele" kiriku sees toimub, on samuti ummiktee.

Ehk tasuks siiski natuke sisulises osas neid muutusi mitte karta? Teine asi on muidugi kellegi teise ootustele vastamine. manifesti koostajad on samuti kristliku maailmavaatega inimesed ja kui neid ainult ignoreerimisega kostitada, ei saa ju tagajärjed positiivsed olla.


Külaline

#928 Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 11:36

#927: Vali Hüüdnimi - Re: Põhjamaad ummikus 

 Tundub, et praegu ignoreerivad koostajad  teisi kristlasi. Vahest jõuab pikapeale vastus vaimulike listi.

Muutusi mitte karta? Kui muuta tahetakse  Tõe sõna, arvates, et see ajas muutub, siis - kas ikka on õige muuta? Tekib lihtne küsimus: mis suhtes praegused ilmaelu muutuste põhjal Sõna muuta tahtjad teavad paremini, mis on tõde.


Külaline

#929 Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 11:38

#928: - Re: Re: Põhjamaad ummikus 

 Ehk teisiti öeldes. Tõde esitades maise alusel heidetakse  enda alla ka Jumal. Omaenda maise (või maa aluse)  praktilise teadmise alusel.

Vali Hüüdnimi

#930 Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 11:41

#904: ivopill - Re: Re: Põhjamaad ummikus

Tere!

Kuid praegugi ei sõltu ju homoseksuaalse kalduvustega isiku kirikuametis olemine sellest, kas seda korra järgi lubatakse või mitte. Kes teab, kui paljud ametimehed oma hinges teatud himude käes piinlevad, kuid ameti kaotust kartes ei julge ausad olla. Seda ju ei tea. Kas siis kui ei tea, pole olemas? Mis saab aga siis kristliku usu põhialustest üldse?

Samuti ei tähendaks praeguse karmi heteroseksuaalsuse võ täieliku tsölibaadinõude mahendamine, et need nõuded täielikult tulevikus välistatakse.

Kas liberite või homoseksualistide, keda  üsna mahlakalt lõpnud rottideks tituleerite, kardetav vihakõne saab olla hullemsellest, mida praegu ise viljelete?

Tahaks loota, et mitte.


Külaline

#931 Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 11:45

#930: Vali Hüüdnimi - Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus 

 Nojah, eks Jeesus ennustas, mis sündima hakkab. Seda õigeks kiitmata. Vastupidi.

Jõuame ikka selleni, et nii toimides astutakse Jeesuse vastu. Selleks, et mitte olla nimetatud Jeesuse õpetuse vastasteks, tahetakse muuta õpetust, väites, et siiani ei ole seda õigesti mõistetud.


Külaline

#932 Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 11:49

#930: Vali Hüüdnimi - Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus 

 Aus olla tuleb esmalt Jumala ees, Jeesuse ees. Temale oma patud tunnistama. Ei nõua ükski kogudus, et rahva ette tuldaks, kahetseda tohib ka vaikselt ja endas. 

 

 

 

VEIKO RÄMMEL

#933 FUNDAMENTALISM VÕI KIRIK, KUI TRADITSIOONI JA MORAALI HOIDJA?

2011-09-27 11:57



Kaasagne eetikateadus väidab, et tema vundament on humanism. Sellega ei saa nõustuda. Eetika põhineb kristlikus ruumis eeskätt Pühakirjal, täpsemalt 10-l käsul ehk dekaloogil. On kahtlemata õige, et kõike Piiblis kirjutatut ei saa võtta sõnasõnalt, kahtlemata on olemas ka tõlkevead. Näiteks on eesti keelses Piiblis tõlgitud käsk: „Sina ei pea tapma!“ Seda saab mõista – kedagi ei tohi tappa, ka sääske, ka looma söögiks ega sõjas enesekaitseks. Täpselt nii tõlgendavad seda ka fundamentalistid, näiteks Jehoova tunnistajad jt. Hiljuti kingiti mulle inglise keelne Pühakiri. Seal ei ole sõna killing (tapma), vaid murder (mõrvama). Tegemist on täpse tõlkega vana-heebrea keelest. Kohe asi selge.

Eeltoodud näite põhjal peaks olema selge, kes on vundamentalistid (äärmuslased, kui soovite). Julgen väita, et EELK-s selliseid ei ole. Kellele on siis suunatud Jaan Lahe jutu teravik?

Omaette probleem on naisõpetajate küsimus, seda eitavat suhtumist heidetakse ette eriti Augsburgi Usutunnistuse Seltsile. Ma nõustusin kunagi kriitikaga, enam mitte! Muidugi põhineb naisõpetajate eitus vaid Pauluse ütlusel: „Naised olgu Kirikus vait!“ ning asjaolul, et Kristuse jüngrid olid mehed. Seega Õnnistegija enda korraldus. Tõepoolest, see on ajaloolise konteksti tulemus, tolleaegne patriarhaalne elukorraldus. Samal ajal on õige ka väide, et mehe ja naise võimed ja rollid on erinevad, mis ei välista erandeid. Kuid poole ohtlikum on sellest traditsioonist loobumisel asjaolu, et rakendub vanasõna: „Andes kuradile sõrme, siis võtab ta terve käe!“

Skandinaavia Kirikud alustasid liberaliseerimist naisõpetajate lubamisest ja on jõudnud homopastorite ja Kirikuteni. Üks järeleandmine sünnitab teise. Just seetõttu tuleb vanadele, arhailistele kui soovite, traditsioonidele Kirikus truuks jääda.


KAS EELK VAJAB MUUTUSI?

Vastaksin, et kindlasti. Kirik peab hakkama täitma oma põhiülesannet. Olema usu, traditsioonide ja moraali hoidja ning säilitaja ühiskonnas. Näitamaks õigelt teel hälbinutele õiget suunda ning mitte tõrjudes patuseid, kes oma pattu kahetsevad. Samal ajal astudes otsustavalt vastu moraali ja usulõtvusele. See ja ainult see on kiriku ülesanne! Väidan, et täna seda vähemalt EELK-s ei ole piisaval määral.

Kristuse Kirik ei saa olla humanistlik. Ta peab olema Kristlik ehk Jumalik. See on tee, kuhu poole püüelda ja mis suunas reformida Kirikut. Kui usk ja kirik muutuvad inimlikeks (humanistlikeks), siis saame humanistliku liberalismiga lahjendatud kristluse nagu Skandinaavias kõikjal näha võime.
Posted by Usk, lootus, armastus at 12:55 AM
ivopill

#934 Re: Re: Re: Re: Re: Hüüdja hääl kõrbes?

2011-09-27 12:06

#922: Kuulja kõrv kõrbesaarel - Re: Re: Re: Re: Hüüdja hääl kõrbes?


Canis timidus vehementius latrat, quam mordet..... Nii et ei tunne end sugugi puudutatuna. Neid vastuseid lihtsalt ei ole. On suur demagoogia, mille sees nagu Trooja hobuse sees üritatakse sisse tuua kirikule vastuvõetamatuid nähtusi. Küsimustele te vastuseid anda ei saakski, sest see kisuks teie "kuninga" päris alasti. Võite vastamata jätta, sest oma eesmärkidest te ausalt rääkida ei taha, valetamist ja häma pole vaja. Timeo Danaos, et dona ferentes!

ivopill

#935 Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:18

#930: Vali Hüüdnimi - Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

Ära laienda omavoliliselt üksikisikutele seda, mis ma ütlen nähtuse kohta. Ehk patustajaile seda, mis ma patu kohta arvan.

Vali Hüüdnimi

#936 Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:18

#928: - Re: Re: Põhjamaad ummikus

Kui manifesti vastastele tundub, et praegu ignoreerivad koostajad teisi kristlasi ja ka vaimulike listis, võib see paljude isikute suhtes õige olla, kuid palun mitte üldistada. On ju oponentide reaktsioonid selle ilmumisele ülimalt tormilised. Manifesti koostamist ja avaldamist siiski ignoreerimiseks pidada ei saa. Osad inimesed kõnetavad selle kaudu neid, kellega tõenäoliselt millegipärast kabinettides suhelda ei õnnestunud. Avaliku meedia suhtluskeskkond oli nende valik. Ikkagi vähemalt kõnetavad.

Tuleks küsida endalt kavastaspoolel , kes näevad manifestis provokatsiooni ja rünnakut, miks see toimus.

Arvan, et igasugune väljaastumine, kas grupi sees või väljas, on olemuselt surveavaldus. Tekib alati seal, kus tuntakse, end mingil kombel ahistatuna. See pole vaid väljaastujate probleem. Tegemist on poolte vastasmõjuga. Ei teki manifestid tühjale kohale.

Liigne vabadus või piisava vabaduse puudumine on mõlemad halvad olukorrad, mis ei muuda küll Tõe sõna ennast, kuid võivad totaalselt kahjustada ühte organisatsiooni kuuluvate inimeste tõhusat koostoimimist ja rikuvad Jeesuse õpetuse üht käsku: "Armastage üksteist kui vennad!" mis kõlab vägagi üheselt ja on täitmiseks kõigile usklikele, aga  sisaldab endas  ka ilmalikus maailmas läbiviidavat protsessi-konfliktijuhtimist.

Vali Hüüdnimi

#937 Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:24

#932: - Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

Kas avalikult rahva ette tulemine tähendab automaatselt seda, et Jumala ees ei ole aus oldud ja temale pole pattu tunnistatud?

Jah, kahetseda TOHIB KA vaikselt ja endas, lohutuseks siis kõikidele neile "õnnelikele" kirikuametnikele, kes on valinud selle ohutuma variandi ikasuks ja saavad end avalikkuse ees mittepatustena eksponeerida!

 

 

Vali Hüüdnimi

#938 Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:27

#935: ivopill - Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

Ära lihtsalt laia-seegi omavoli...:)!


Külaline

#939 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:32

#937: Vali Hüüdnimi - Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus 

 Mäletan, et sai kutsutud  ühte erisättumusega inimest kirikusse teiste patuste sekka, aga tema eelistas olla õige ja üldse mitte kahetseda. Sest ei olevat midagi kahetseda.

Sohvi

#940 kõrbevaimudele

2011-09-27 12:35

Austatud ja ka vähem austatud J. Lahe fännklaab. Kui teil on midagi teemasse lisada, ootan huviga. Lugeda oskan ka ise, mida JL mulle vastas. Vastasin minagi talle diskussiivselt, kuid sinna see jutt on soikunud. Kord või kaks ennast kuu jooksul ilmutada ja siis midagi asjakohast või –kohatut öelda ei ole päris see, mida mina avaliku diskussiooni all silmas pidasin.
Kui inimene on väga hõivatud ega saa tulla levisse, siis võiks vähemalt anda teada, et ilmun sel ja sel ajal ja siis räägime edasi.
Saada kutse tantsule, ja siis kohe korvi, - või tont teab mida, see ei ole viisakas ei kristlikust ega humanistlikust aspektist.
Kurb.
Vali Hüüdnimi

#941 Re: FUNDAMENTALISM VÕI KIRIK, KUI TRADITSIOONI JA MORAALI HOIDJA?

2011-09-27 12:38

#933: VEIKO RÄMMEL - FUNDAMENTALISM VÕI KIRIK, KUI TRADITSIOONI JA MORAALI HOIDJA?

 

Asjaolu, et kõik Kristuse jüngrid olid mehed, ei pea paika, kui pisut järgi mõtleda. Jah, need kaksteist, keda ta aktiivõpilastena pidevalt enda ligiduses hoidis, olid mehed. Ehk leidis ta, et need naised, kes teda järgisid, vajavad manitsemist ja karme õpetussõnu vähem ja on ka vabakuulajatena piisavalt tegusad:)?

Soovitan ka tähelepanu pöörata faktile, et Jeesuse äraandja oli mees- üks neist kaheteistkümnest äravalitust.

kutse tantsule

#942 Re: kõrbevaimudele

2011-09-27 12:39

#940: Sohvi - kõrbevaimudele

ärge kurvastage, proua Sohvi, kui JL tööd teeb ja mahti ei saa.

ta pole ainus, maailm on mehi täis ;)

 

Vali Hüüdnimi

#943 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:44

#939: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

Kedagi kahetsema sundida ei saa. Kutsuda võib tõesti ka niimoodi, et kutsutav eelistab parema meelega koju jääda.

ivopill

#944 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:47

#938: Vali Hüüdnimi - Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

Tsiteerin: 938 Ära lihtsalt laia-seegi omavoli...:)!

Nägid sa? Ülbitsemine ja teiste mõistuses - ning lugemisoskuses kahtlemine on siis ainult manifestantide eesõigus.? Äkki põhjendad?

 

EELK vaimulik Matis Rego

#945

2011-09-27 12:49

Kirik ei paku homoseksuaalsele eluviisile õigustust vaid tervenemist sellest haigusest.
Jumalal on vägi vabastada igasugustest sidumistest.Jumalal on vägi korrastada inimese vaim,hing ja keha.
Jeesuse sõnad.KÕIK ON VÕIMALIK SELLELE,KES USUB.Mk 9,23

Külaline

#946 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 12:51


Külaline

#947

2011-09-27 12:56

Üks laul:
"Kui teil on raske, käin ma eel,
ja teie kõrval seisan;
ma murran teed ja võitlen veel
ja teie krooni hoian.
Laisk sulane, kes seisma jääb,
kui tema isand sõtta läeb."
Kui Jaan Lahe arvab, et tal on õigus, siis sõdiks ju Jeesus tema eest ja tema ei tohiks karta maha jääda, st vaikida.
Kui on teisiti, siis on vaikimine arusaadav.

Al

#948 Re: Re: FUNDAMENTALISM VÕI KIRIK, KUI TRADITSIOONI JA MORAALI HOIDJA?

2011-09-27 13:01

#941: Vali Hüüdnimi - Re: FUNDAMENTALISM VÕI KIRIK, KUI TRADITSIOONI JA MORAALI HOIDJA?

Lisaks võib ka teoretiseerida, et see kaksteist on lihtsalt hiljem evangeeliumikirjutajate poolt valitud kui kena sümboolne number. Praktika näitab, et suurte õpetajate ümber kogunev seltskond ei ole tavaliselt nii selgelt piiritletav. Uuest Testamendistki nähtub, et Jeesuse ümber oli kord rohkem, kord vähem inimesi, nende seas ka naisi. Selles seoses huvitab mind lihtsalt põhimõtteliselt, kas manifesti vastaste arvates peaksid sedalaadi ajaloolis-kriitilise alatooniga küsimused olema keelatud? Milline on üldse näiteks EELK üldine hoiak selle Semlerist Bultmannini ulatuva piibliuurimise traditsiooni suhtes?

Vali Hüüdnimi

#949 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

2011-09-27 13:14

#944: ivopill - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Põhjamaad ummikus

Proovin põhjendada, kuid enne üks märkus:"Ära lihtsalt laia-seegi omavoli...:)!"

Mis kohe muidugi ka ärritavat tähelepanu pälvis, ei ole mõeldud ülbusavaldusena, vaid nõuandena. Kahju kui teismoodi aru saadi.

Põhjus, miks me kohe kuidagimoodi siin omavahel läbi ei saa, on  lihtne: Mõlemil on homoseksuaalsust kui nähtust puudutavates küsimustes täiesti erinevad arusaamad- üks toetub Piiblis mainitud kirjakohale( mille konteksti asetamine ei vääri alati küünlaid), pidades seda rüveduseks, tahtlikuks patuks ja selliseid inimesi "lõpnud rottideks"( selles nimetusest ei pääse ka humanism:),

Teine, mida ise pooldan, ei ole nõus nendele nähtuste olemuse kohta lõplikku kohtuotsust langetama, öeldes, et see on patt. Homoseksuaalsust veel uuritakse ja minu arvates pole Piiblis selle kohta piisavalt selget infot.

Lugemisoskuses pole seega asi-asi on interpretatsioonide erinevuses.

Kena päeva jätku!

VEIKO RÄMMEL

#950 Re:

2011-09-27 13:15

#945: EELK vaimulik Matis Rego -

Tubli Mattis, kuid Sa pead jutlust kurtidele.