Humanistliku kristluse manifest

Võtke petitsiooni autoriga ühendust

Arutelu teema on petitsiooni Humanistliku kristluse manifest jaoks automaatselt loodud.


Külaline

#651 Re: Re:

2011-09-23 17:59

#650: - Re:  

 Sangaste koguduse õpetaja Valgamaal.

Heino Nurk

#652 Re: Re: Re: #565 koigile silmakirjatsejatele

2011-09-23 18:05

#647: ivopill - Re: Re: #565 koigile silmakirjatsejatele

Vale vale peale. Valga koguduse noukogus olid koik liikmed ammu enne seda, kui mina sellesse linna joudsin.

Mina siinkohal lopetan kommentaaride lugemise ja kirjutamise, sest mulle tundub, et mida ma ka ei ütleks, iga oma sonaga valan ainult oli tulle ja see valevoog läheb aina vastikumaks. Ma olen onneks vaba EELK ametist ja voin nautida luksust siin soimlejatest mitte välja teha.


Külaline

#653 Re: Re: Re:

2011-09-23 18:08

#651: - Re: Re:

Jumal, hoia...!

Aare Tamm

#654 Tolereeriv kristlane???

2011-09-23 18:09

Minu meelest ei saa kristlane kuigi tolereeriv olla, kui ta tahab Jumalale meelepärane olla. Ammugi ei tule kõnealla oma pattudega uhkeldamine. Väärarengut kaitsekilbiks tõstavad ju "geikristlased", kelle arust ka patuga uhkeldamine ja inimeste patuteele juhtime on mitte ainult lubatud, vaid ka soovitatav.

ivopill

#655 Re:

2011-09-23 18:23

#649: -

Mats alati on tubli mees,
Ei kedagi ta pelga;
Ei kummarda ta saksa ees,
Ei tõmba küüru selga.

Eks sa tule ja ütle seda mu "hingekarjale" . Siis saad ehk peale matsi labasuste ka külakoerte hambaid tunda.

ivopill

#656 Re: Re: Re:

2011-09-23 18:25

#651: - Re: Re:

Täpsemalt: Sangaste ja Laatre koguduse. Juba kahekümne teine aasta jookseb . Jumala armust ja abiga.


Külaline

#657

2011-09-23 18:35

No vot, vaata ja imesta!

Külaline

#658 Kooruke või iva?

2011-09-23 18:35

Eristagem tundeid ja mõtteid.
Tunded võivad olla, neid on lubatud ka väljendada, - olenevalt kohalikust suhtluskultuurist ja kodusest kasvatusest. Seda ei saa väga pahaks panna. Emotsioone on tulnud mõlemalt poolelt, nii et ühe mehe kaela ei maksa enamike teiste tundepattu veeretada. Tahaks näha inimest, kes kunagi pole tõelises raevus olnud ega karjunud ja vandunud. Hingelises mõttes on see isegi puhastava, vabastava toimega ja aitab kõigile õhku klaarimaks lüüa. Vihastuge, aga ärge tehke pattu.
Tunded tunneteks.
Kuid MÕTTED peavad olema. Pillile mõtete puudumist ja foorumi mõttetut läbustamist küll ette heita ei saa. Seevastu on siin küllaga kommentaare, mille taga on ainult emotsioon, kuid mitte ühtki (uut) mõtet.
Küsiksin üle: kas käesoleva foorumi sisulise mõttevahetuse proportsioon võrrelduna oma negatiivse tundehoiaku väljendamisega tuli üllatusena? Labasuse aste ja suutmatus säilitada viisakust?
Taevane arm, Jaan Lahe ei ole enam mingi neitsilik poisike. Tema, kes ta on vilunud väitleja nii vahetult avalikus kui ka virtuaalses vahendatud keskkonnas ja läbi läinud tulest ning vasktorudest, kas ta siis ei teadnud, mis hakkab järgnema selliselt sõnastatud Manifesti üllitamisele? Kui ta võttis vastutuse ja avas siinse virtuaalse pinna, kuhu igaüks võib sodida või hoopis luuletusi kirjutada, ta pidi ju aimama, mis sellest saab ja millega see lõpeb.
Kui Lahe väidab, et tema oli puu otsas, kui pauk käis, ega vastuta millegi eest, siis see ei ole eriti usutav.
Küllap ta tegi seda teadlikult ja süüdivalt. Loodame, et tal on ka mingi plaan seesinane kontrolli alt väljunud „diskussioon“ ära lõpetada.
Kõigile teistel, kes nüüd imestunult „fuih!“ ütlevad, - pealegi paljuski oma leeri kommentaatorite taseme peale, need peaksid olema tänulikud uue, senitundmatu kogemuse eest.

Religiooni ja (homo)seksuaalsuse teemad on bensiin, mida tänuväärse ollusena meedia lausa januneb. Küll keegi ikka leidub, kel tikutops taskus krabiseb ja sõrmed sügelevad.
Ega Manifestil iseendast väga viga polegi. Kuid ajendid, miks Lahe selle värgi käima lükkas, ja miks ta Manifesti pädeva adressaadi asemel viskas ilmaliku meedia järada, see lehkab tõesti väga pahasti. Suur osa allakirjutanuist ilmselt ei omanud piisavalt eelinformatsiooni, et kogu seda farssi ette näha ja karta, ja on nüüd solvunud: „uih-aih, näete, kuidas Pill ropendab!“.
Paljudel oma elu kogudusetöösse matnud kirikuõpetajail on põhjust olla nördinud ja vihane, et mõni täismees, kes ise pole suutnud murdosagi sellest koormast, mis teiste turjal, suutnud ära kanda, teeb nüüd poisikesetempe ega taha bensiini ning tikkudega mängimisest hoiduda.

Andku Jumal tagantjärgigi tarkust neile, kes sinisilmselt küsivad „a mis sel Pillil ometi sisse läks, miks ta vihane on?“. Paljud on vihased. Vähe on aga neid, kes seda siia väljendama tulevad.
Teadja

#659 Re: Kooruke või iva?

2011-09-23 18:50

#658: - Kooruke või iva? 

Tean lihtsalt, et Jaan Lahe on hetkel kõikvõimaliku tööga nii hõivatud, et tal ei jätku aega ei siinse kommentaariumi lugemiseks ega selle korrastamiseks. Ja kui see korrastamine algas, hakati ju kiunuma demokraatia puudumise üle ja kommide kustutamist talle süüks panema.

I. Pill on imelikult vihane juba hulk aega ja ka muus kontekstis. Ei suuda siin seost näha.

Jaan S.

#660 Re: Kooruke või iva?

2011-09-23 18:54

#658: - Kooruke või iva? Kõigile teistel, kes nüüd imestunult „fuih!“ ütlevad, - pealegi paljuski oma leeri kommentaatorite taseme peale, need peaksid olema tänulikud uue, senitundmatu kogemuse eest.

1. leheküljel kommentaaride juures oli minuteada Jaan Lahe usin ja see tegelikult sai probleemiks, päris puu otsas ei olnud kui aus olla. Aga olen seda sama meelt et tänuväärt kogemus - on mille üle edasi mõelda.

VEIKO RÄMMEL

#661 Re: Re: Naiivsusest - Ain Riistan 616

2011-09-23 19:18

Jaak

#662 Tsensuur

2011-09-23 19:19

Nüüd ma saan aru, miks see petitsioon algselt petitsioon.ee-st maha võeti. See oli selleks, et saaks ära kustutada arvajate vastukommentaare. Olin ju esimene, kes arvamust avaldas ning see oli vastuarvamus, mis seal portaalis suurelt ja punaselt ära toodi. Seega postitan oma kommentaari täies mahus siia uuesti. On vähemalt tore, et Googli puhvrist need kommentaarid nii kiiresti ei kao.


Jaak: Vastuseks petitsiooni kreedole
Kommentaar lisatud: 13. september 2011 kell 10:24

Kui kirik ei võitle väärõpetuste vastu, ei suuda ta jääda püsima Kristuse õpetuse juurde. Kristlus vastandub mitmetele tähtsatele humanismi õpetustele põhimõtteliselt. Näiteks seal, kus usk kuulutab Kõigeväelisest Jumalast, õpetab humanism, et kõikide asjade mõõt on inimene (lugege [1]). Kiriku seisukohast on humanism suuresti valeõpetus. Kiriku autoritaarsus on kaitsemehanism valeõpetuste jms vastu; kirik ei tohikski liikmeiks võtma teiseusulisi inimesi. Kirik tolereerib, kuid ei tohi heaks kiita valeõpetusi, ebajumalaid.

Käesolev on justkui hääletus selle nimel, kas kirik peaks oma õpetamises lähtuma eelkõige humanismist, jättes usu sisu kõrvale, kui see kellegi tundeid riivama peaks. Petitsioon selle nimel, et Kristlik Kirik peaks orjama humanistlikke põhimõtteid. Kuid Kirik, mis unustab oma juured Kristuses ja apostellikud traditsioonid ja jookseb mingite muude (humanistlike) jumaluste järel on surnud kirik.

Kui Kristuse õpetus kedagi riivab, siis peaks see inimene pigem ise oma eluviisid üle vaatama, kas ta teenib ikka Loojat või on eksiteele sattunud, teenides iseennast või väärõpetusi või ebajumalaid.

[1] https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Humanist_Manifesto

VEIKO RÄMMEL

#663 Re: Re: Re: Re: #565 koigile silmakirjatsejatele

2011-09-23 19:19

#652: Heino Nurk - Re: Re: Re: #565 koigile silmakirjatsejatele

Äkki mainiksite, et olete patune, kuna asutasite geikristlaste kogu ja levitate seda pattu ja õigustate.Minu jaoks sellest piisaks. Kui veel vabaneda püüaksite....Palvetades näiteks!

VEIKO RÄMMEL

#664 Re: Tsensuur

2011-09-23 19:21

#662: Jaak - Tsensuur

Ma panen selle oma blogisse.Usun, et vastuvaäiteid ei ole.


Külaline

#665

2011-09-23 19:32

Kui kirik viskaks välja soola, siis riigi mage vabadus rikuks varsti kogu toidu.

Külaline

#666 Re: Kooruke või iva?

2011-09-23 19:40

#658: - Kooruke või iva?

Informatsiooni antakse selleks, et selle kallal töötaksid nii mõistus, süda kui ka  hing. Teistel meetoditel toimuv arutelu ei saagi "midagi uut" antud teemale lisada.

Mõtted-oletused sellest, millised ajendid teist inimest teatud viisil käituma panevad, võivad olla nii objektiivsed kui ka subjektiivsed. Lehkamise jutu koha pealt läheb aga minu arvamus paljude suurte ja tähtsate  kohtumõistjate omast lahku, aga ei kommenteeri.

Kommentaar "Kooruke või iva" ei lisanud ka teemale midagi uut, peale naljaka komplimendi, et ega Manifestil iseendast väga viga polegi:):

Moraalijutlusprotseduuri on  manifesti taunijad algusest kuni lõpuni ülimalt stiilipuhtalt viljelenud, ehk seegi aitab auru välja lasta. Kaitsekõnedel Ivo Pilli aadressil, kui needki asjaliku arutelu asendajana mõne meelest siia sobivad, pole kah viga midagi. Kas talle läks sisse Jumal või Saatan, on samuti igaühe õigus vaikselt oletada. Peaasi, et ta ise teab ja tunneb, kumb see oli:)

Kena õhtut!

 

 


Külaline

#667 Re: Tsensuur

2011-09-23 20:08

#662: Jaak - Tsensuur

Teretan!

Oponeerin selles osas, et humanism tervikuna pole siiski väärõpetus. Kiriku jäik vastandumine humanismi põhimõtetele ajaloo vältel on tulnud sellest, et ta kaotas humanismi arenedes oma juhtpositsioonid ühiskonnas. Muidugi on ohumoment olemas-humanism võib teatud tingimuste juures kalduda äärmuslikku liberalismi, mis loomulikult on halb. Selles osas on valvsus muidugi õigustatud.

Humanismi õpetuses, et kõikide asjade( ka jumalikkuse tunnetamise) mõõt on inimene, peab puhtteaduslikul analüüsil  täiesti paika, sest Jumalat mahubki  inimesse just niipalju kui mahub, mitte rohkem. Inimene on seega anum. Mõõdik.

Humanistlik kristlus EI JÄTA usu sisu kõrvale, vaid idee on nende omavaheline sümbioos.

Minu usulise kogemuse põhjal peitub Kristuse õpetuse mõte selles, et inimene peaks teenima Loojat viisil, mis tähendabki just  iseenda eest hoolitsemise suurt tähtsust(hoolitsema enda keha ja hinge eest), seejärel, olles tugevb ja terve, teiste inimeste eest( hoiduma neid kahjustamast, neid teenides ) ja selles just väljendubki tema austus ja armastus Looja vastu kõige rohkem. Siin on paras ports humanismi.

Ma ei näe manifesti varjus  ühtki  ohumomenti, mis viitaks sellele, et tulemuseks oleks olukord, kus kristlus orjaks humanismi. Kristlus ilma humanismita on jõhker ja halastamatu keskaeg, kus paraku keerleski kõik vaid kirikute ümber. Ja kes saaks väita, et see, mis kirik keskajal inimestega sageli tegi, oli õige Jumala teenimine.

Kadri Ugur

#668 Vaikin

2011-09-23 20:23

Vaikin protestiks.
ivopill

#669 Re: Re: Tsensuur

2011-09-23 20:37

#667: - Re: Tsensuur

Regine Pernoud: Those Terrible Middle Ages: Debunking the Myths. Ignatius Press © 2000

Karin Schneider-Ferber: Alles Mythos! 20 populäre Irrtümer über das Mittelalter. Konrad Theiss-Verlag, Stuttgart © 2009

Paar head raamatut keskaja kohta. Müüt "pimedast ja julmast" keskajast sai alguse renessansist ja jätku valgustusest. Neis raamatutes on ümber lükatud nii mõnedki müüdid, mis keskaja kohta käibel.

See postitus on eemaldatud tema autori poolt (Näita detaile)

2011-09-23 20:40



Külaline

#671

2011-09-23 20:41

vastuseks 663-le

Tähendab, sinu jaoks sellest piisaks. Tore. Sa oledki siis see, kes annab inimestele nende patte andeks või? Teisisõnu, Jumal. :)

Tõesti-tõesti, aina lõbusamaks läheb.


Külaline

#672

2011-09-23 20:46

NIisugused märkused nagu "Vaikin protestiks" näitavad, et rahul oldaks olukorraga, kus opositsioon vaikiks või ta ei julgeks üldse olla.
Väga kahju.
mees metsast

#673

2011-09-23 20:47

Tuleb meelde, et 15-20 aastat tagasi oli suur võitlus ja viha igasuguste sektide vastu, ka nende vastu kellega nüüd Eesti Kirikute Nõukogus istutakse. Lihtsalt väike déjà vu.

Külaline

#674 Re:

2011-09-23 20:48

#673: mees metsast -  

 Ega ju kõigiga oldagi ühel meelel.

ivopill

#675 Re:

2011-09-23 20:56

#671: -

Millise sõna või lausega 663 näitab üles jumalikku meelevalda või väidab end Jumal olevat? Ainult väikene vennalik manitsus ja üleskutse meeleparandusele. Kas tõesti sügises öös viirastuvad tondid? Vana-vanaemade kooliraamatus oli selline lauluke:" Kes ikka truu ja õiglane". , mille viimane salm kõlas nii:

kes aga kurja armastab ja mängib patuga

see tehku, mis ta iial teeb, ta süda rahuta

tuul välja pääl, leht põõsa all teeb hirmukrabinat

ja kõiges ilmaelus tal on kartust, vabinat

ta kuuleb kurja vaimu häält ja tema tahtmist teeb

ja lahkub ära õigelt teelt ning viimaks hukka läeb