Humanistliku kristluse manifest

Quoted post

Virve M.

#256 üleskutse manifesti esitanutele

2011-09-21 14:19

Olen jälginud diskussiooni käiku ning ootaksin nüüd sõnavõttu ka manifesti alagataja(te) poolt. Mille üle õigupoolest sooviti diskussiooni algatada? Kas lihtsalt välja tuua, et eesti kirikutes on märgata teatud kahetsusväärseid arenguid ja manifesti koostajad seda taunivad? Minu enda kogemus piirdub kahe Eestimaa kirikuga ning seal pole küll kunagi nimetatud pahede (süvenev autoritaarsus, sallimatus ja suletus) ilmnemist märganud, ka mitte kristlikus tutvusringkonnas. Seetõttu tekitas selline avaldus hämmastust.
Head manifesti koostajad, kui algatasite diskussiooni, siis paluks konkreetsust. Kui on midagi ette heita, siis saame seda ehk üheskoos parandada. Või on tegu lihtsalt Pühakirja erineva tõlgendusega.
Veel üks asi: väide, et kristlik sõnum peaks olema humanistlik, sest Jumal on inimese oma näo järgi loonud, jätab arvestamata inimese pattulangemise. Sooviks kuulda manifesti kirjutajate ja sellele allakirjutajae arvamust, kuidas peab kirik suhtuma pattu kui sellisesse. Kas sellest rääkimine kogunisti kõrvale jätta, kuna see võib kedagi solvata ja vihakõnena tunduda? Ootan päriselt vastust, mitte ei küsi vaid retooriliselt. Tahaks aru saada erinevatest pooltest...
Ette tänades Virve

Vastused

Patune

#261 Re: üleskutse manifesti esitanutele

2011-09-21 15:10:41

#256: Virve M. - üleskutse manifesti esitanutele

Hea Virve M. ma ei ole otseselt piibliteadlane, mõni neist ehk vastab ka teile siin eraldi, aga pattu Piiblis on mõistetud väga erinevalt. See on tähendanud erinevates kontekstides, kas lihtsalt füüsilist mustust, valel ajal söömist ja valet toitumist, rituaalset kõlbmatust (näit kohitsetud ja puuetega ei tohtinud läheneda templile) ja siis muidugi ka moraalset kõlbmatust. Patt on rohkem kildkondlik mõiste, eriti Uues Tesamendis, ehk need, kes ei ole meiega, need on moraalselt koledad ja vastuvõetamatud. Pauluse ja tema kildkonna (aga ka Johannese Apokalüpsise autoril on omad loetelud) koostatud patuloetelude eeskujusid leiab antiikmaailma filosoofide koolkondadest.  Neid loetelusid ei saa absolutiseerida. Neid tuleb vaadata kui oma aega, ühiskonda ja seal valitsenud sotsiaalseid suhteid iseloomustavate nätustena.